Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3 – Đáp án và giải thích chi tiết

Tháng Mười 23, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé!

1. Phần thi Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3 là gì?

 1.1. Thông tin bộ sách Cambridge IELTS 18

Cambridge IELTS là một bộ sách được xuất bản bởi Cambridge với mục đích luyện đề thi IELTS và được ra mắt vào tháng 5 hàng năm.

Các đề từ Cambridge IELTS nhìn chung bám khá sát với đề thi thực tế và đã được thí sinh trên toàn thế giới thêm vào danh sách các bộ đề luyện thi IELTS uy tín.

Nội dung sách bao gồm các phần thi của cả 4 kỹ năng trong bài thi IELTS Academic bao gồm: Reading, Listening, Speaking và Writing.

Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3

1.2. Tổng quan Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3

Bài đọc Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3 là một bài viết về loại lớp học hỗn hợp hiện nay. Tác giả đã sử dụng ví dụ về Romeo và Juliet để người đọc thấy được những yêu cầu trong giảng dạy mà giáo viên sẽ gặp phải trên lớp. Ngoài ra, tác giả còn cho thấy việc phân luồng học sinh (streaming/tracking) được xem là một phương pháp được nhiều người hướng đến, nhưng tác giả cho biết loại hình này không có quá nhiều lợi ích cho học sinh. Theo tác giả, việc học trong những lớp hỗn hợp sẽ có thể giúp cho học sinh tự giúp đỡ, học tập từ nhau và cùng nâng cao kỹ năng giao tiếp và xã hội.

Phần Passage 3 sẽ bao gồm 14 câu hỏi từ câu 27 đến 40 của phần Reading Test 3.

2. Bài đọc Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3

You should spend about 20 minutes on Questions 27-40, which are based on Reading Passage 3 below.

The case for mixed-ability classes

Picture this scene. It’s an English literature lesson in a UK school, and the teacher has just read an extract from Shakespeare’s Romeo and Juliet with a class of 15-year-olds. He’s given some of the students copies of to Year Shakespeare, a kid-friendly translation of the original. For three students, even these literacy demands are beyond them. Another girl simply can’t focus and he gives her pens and paper to draw with. The teacher can ask the No Fear group to identify the key characters and maybe provide a tentative plot summary. (Q27) He can ask most of the class about character development, and five of them might be able to support their statements with textual evidence. Now two curious students are wondering whether Shakespeare advocates living a life of moderation or one of passionate engagement.

As a teacher myself, I’d think my lesson would be going rather well if the discussion went as described above. But wouldn’t this kind of class work better if there weren’t such a huge gap between the top and the bottom? If we put all the kids who needed literacy support into one class, and all the students who want to discuss the virtue of moderation into another?

The practice of ‘streaming’, or ‘tracking’, involves separating students into classes depending on their diagnosed levels of attainment. At a macro level, it requires the establishment of academically selective schools for the brightest students, and comprehensive schools for the rest. (Q28) Within schools, it means selecting students into a ‘stream’ of general ability, or ‘sets’ of subject- specific ability. The practice is intuitively appealing to almost every stakeholder.

I have heard the mixed-ability model attacked by way of analogy: a group hike. The fittest in the group take the lead and set a brisk pace, only to have to stop and wait every 20 minutes. This is frustrating, and their enthusiasm wanes. Meanwhile, the slowest ones are not only embarrassed but physically struggling to keep up. What’s worse, they never get a long enough break. They honestly just want to quit. Hiking, they feel, is not for them.

Mixed-ability classes bore students, frustrate parents and burn out teachers. (Q29) The brightest ones will never summit Mount Qomolangma, and the stragglers won’t enjoy the lovely stroll in the park they are perhaps more suited to. Individuals suffer at the demands of the collective, mediocrity prevails. So: is learning like hiking?

The current pedagogical paradigm is arguably that of constructivism, which emerged out of the work of psychologist Lev Vygotsky. In the 1930s, Vygotsky emphasised the importance of targeting a student’s specific ‘zone of proximal development’ (ZPD). (Q30) This is the gap between what they can achieve only with support — teachers, textbooks, worked examples, parents and so on — and what they can achieve independently. The purpose of teaching is to provide and then gradually remove this ‘scaffolding’ until they are autonomous. (Q36) If we accept this model, it follows that streaming students with similar ZPDs would be an efficient and effective solution. And that forcing everyone on the same hike — regardless of aptitude — would be madness.

(Q31) Despite all this, there is limited empirical evidence to suggest that streaming results in better outcomes for students. Professor John Hattie, director of the Melbourne Education Research Institute, notes that ‘tracking has minimal effects on learning outcomes’. (Q32)  What is more, streaming appears to significantly — and negatively — affect those students assigned to the lowest sets. (Q33) These students tend to have much higher representation of low socioeconomic class. (Q34) Less significant is the small benefit for those lucky clever students in the higher sets. The overall result is that the smart stay smart and the dumb get dumber, further entrenching the social divide.

In the latest update of Hattie’s influential meta-analysis of factors influencing student achievement, one of the most significant factors is the teachers’ estimate of achievement. (Q35) Streaming students by diagnosed achievement automatically limits what the teacher feels the student is capable of. Meanwhile, in a mixed environment, teachers’ estimates need to be more diverse and flexible.

While streaming might seem to help teachers effectively target a student’s ZPD, it can underestimate the importance of peer-to-peer learning. A crucial aspect of constructivist theory is the role of the MKO — ‘more- knowledgeable other’ — in knowledge construction. (Q37) While teachers are traditionally the MKOs in classrooms, the value of knowledgeable student peers must not go unrecognised either.

I find it amazing to watch students get over an idea to their peers in ways that I would never think of. They operate with different language tools and different social tools from teachers and, having just learnt it themselves, they possess similar cognitive structures to their struggling classmates. (Q38) There is also something exciting about passing on skills and knowledge that you yourself have just mastered — a certain pride and zeal, a certain freshness to the interaction between ‘teacher’ and ‘learner’ that is often lost by the expert for whom the steps are obvious and the joy of discovery forgotten.

(Q39) Having a variety of different abilities in a collaborative learning environment provides valuable resources for helping students meet their learning needs, not to mention improving their communication and social skills. And today, more than ever, we need the many to flourish — not suffer at the expense of a few bright stars. (Q40) Once a year, I go on a hike with my class, a mixed bunch of students. It is challenging. The fittest students realise they need to encourage the reluctant. There are lookouts who report back, and extra items to carry for others. We make it — together.

.

Questions 27—30

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 27—30 on your answer sheet.

27. The writer describes the Romeo and Juliet lesson in order to demonstrate

  1. how few students are interested in literature.
  2. how a teacher handles a range of learning needs.
  3. how unsuitable Shakespeare is for most teenagers.
  4. how weaker students can disrupt their classmates’ learning.

28. What does the writer say about streaming in the third paragraph?

  1. It has a very broad appeal.
  2. It favours cleverer students.
  3. It is relatively simple to implement.
  4. It works better in some schools than others.

29. What idea is suggested by the reference to Mount Qomolangma in the fifth paragraph?

  1. students following unsuitable paths
  2. students attempting interesting tasks
  3. students not achieving their full potential
  4. students not being aware of their limitations

30. What does the word ‘scaffolding’ in the sixth paragraph refer to?

  1. the factors which prevent a student from learning effectively
  2. the environment where most of a student’s learning takes place
  3. the assistance given to a student in their initial stages of learning
  4. the setting of appropriate learning targets for a student’s aptitude

Questions 31—35

Complete the summary using the list of phrases, A—I, below.

Write the correct letter, A-I, in boxes 31—35 on your answer sheet.

Is streaming effective?

According to Professor John Hattie of the Melbourne Education Research Institute, there is very little indication that streaming leads to (31)……… He points out that, in schools which use streaming, the most significant impact is on those students placed in the (32)………, especially where a large proportion of them have (33)………. Meanwhile, for the (34)………, there appears to be only minimal advantage. A further issue is that teachers tend to have (35)……… of students in streamed groups.

 

A. wrong classes B. lower expectations C. average learners
D. bottom sets E. brighter students F. disadvantafed backgrounds
G. weaker students H. higher achievements I. positive impressions

 

Questions 36—40

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 36—40 on your answer sheet, write

YES                 if the statement agrees with the views of the writer

NO                   if the statement contradicts the views of the writer

NOT GIVEN    if it is impossible to say what the writer thinks about this

 

  1. The Vygotsky model of education supports the concept of a mixed-ability
  2. Some teachers are uncertain about allowing students to take on MKO roles in the classroom.
  3. It can be rewarding to teach knowledge which you have only recently
  4. The priority should be to ensure that the highest-achieving students attain their goals.
  5. Taking part in collaborative outdoor activities with teachers and classmates can improve student outcomes in the

Nhận ưu đãi 3.000.000 VND cho bất kỳ khoá học nào tại ISE. Số lượng có hạn!

3. Đáp án và giải thích chi tiết

3.1. Câu 27 – 30 – Multiple Choice.

Trong câu 27 – 30, thí sinh cần nắm được thông tin, keywords trong phần thông tin của câu hỏi, sau đó tìm những thông tin đó trong các đoạn của bài đọc, cần để ý kỹ paraphrase, số liệu để không bị nhầm lẫn.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
27. The writer describes the Romeo and Juliet lesson in order to demonstrate

Dịch nghĩa:
Người viết mô tả bài học về Romeo và Juliet để…

He can ask most of the class about character development, and five of them might be able to support their statements with textual evidence. Now two curious students are wondering whether Shakespeare advocates living a life of moderation or one of passionate engagement.

Đáp án: B. how a teacher handles a range of learning needs.
Keywords: five of them, support their statements, two curious students = range of learning needs

Giải thích:

Trong bài đọc, khi nói về đề bài Romeo và Juliet, giáo viên sẽ gặp rất nhiều các dạng yêu cầu của học sinh. Ví như chỉ có 5 bạn chăm chú làm và tìm được câu hỏi, nhưng 2 người thì lại đang tò mò không biết Shakespeare đang cổ vũ cho lối sống tiết chế hay mãnh liệt.

28. What does the writer say about streaming in the third paragraph?

Dịch nghĩa:
Tác giả nói gì về phân tầng học sinh trong đoạn 3?

Within schools, it means selecting students into a ‘stream’ of general ability, or ‘sets’ of subject- specific ability. The practice is intuitively appealing to almost every stakeholder.

Đáp án: A. It has a very broad appeal.
Keywords: intuitively appealing to almost every stakeholder = broad appeal

Giải thích:

Khi nói về việc phân luồng học sinh thì đây là một hình thức rất hấp dẫn với tất cả mọi bên liên quan.

29. What idea is suggested by the reference to Mount Qomolangma in the fifth paragraph?

Dịch nghĩa:
Ý kiến nào được nêu ra khi nhắc đến Đỉnh Qomolangma trong đoạn 5?

The brightest ones will never summit Mount Qomolangma, and the stragglers won’t enjoy the lovely stroll in the park they are perhaps more suited to.

Đáp án: C. students not achieving their full potential
Keywords: brightest ones will never summit, stragglers won’t enjoy, more suited to

Giải thích:

Trong đoạn này, khi nói về việc leo lên đỉnh Qomolangma, thì tác giả cho thấy người giỏi nhất không thể leo lên đỉnh, những người lạc hậu theo sau cũng không thể tận hưởng được hướng đi phù hợp => đại diện cho việc các học sinh không đi theo đúng tiềm lực của mình.

30. What does the word ‘scaffolding’ in the sixth paragraph refer to?

Dịch nghĩa:
‘Kết cấu tầng lớp’ (scaffolding) trong đoạn sáu biểu trưng cho điều gì?

This is the gap between what they can achieve only with support — teachers, textbooks, worked examples, parents and so on — and what they can achieve independently. The purpose of teaching is to provide and then gradually remove this ‘scaffolding’ until they are autonomous.

Đáp án: C. the assistance given to a student in their initial stages of learning
Keywords: provide and then gradually remove this ‘scaffolding’

Giải thích:

Theo như bài đọc, kết cấu tầng lớp đó là khoảng cách khi học sinh đạt được những điều phải được chỉ dẫn từ người khác hoặc tự họ làm được. Việc giáo dục chính là giúp cho học sinh vượt qua được các ‘lớp’ này và dẫn đến việc học chủ động => sự giúp đỡ ban đầu cho học sinh.

3.2. Câu 31 – 35 – Multiple Choice.

Trong câu 31 – 35, thí sinh cần nắm được thông tin, keywords trong phần thông tin của câu hỏi, sau đó tìm những thông tin đó trong các đoạn của bài đọc, cần để ý kỹ paraphrase, số liệu để không bị nhầm lẫn.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
According to Professor John Hattie of the Melbourne Education Research Institute, there is very little indication that streaming leads to (31)………

Dịch nghĩa:
Theo giáo sư John Hattie của Viện nghiên cứu giảng dạy Melbourne, có rất ít dấu hiệu cho thấy việc phân dòng trong lớp (streaming) dẫn đến (31)………

Despite all this, there is limited empirical evidence to suggest that streaming results in better outcomes for students.
Professor John Hattie, director of the Melbourne Education Research Institute, notes that ‘tracking has minimal effects on learning outcomes’.

Đáp án: H. higher achievements
Keywords: Professor John Hattie, tracking has minimal effects on learning outcomes’ =
very little indication that streaming leads to

Giải thích:

Theo giáo sư John Hattie của Viện nghiên cứu giảng dạy Melbourne, việc theo dấu quá trình giảng dạy có hiệu quả rất hạn chế trong việc giúp cho kết quả học tập tốt hơn (higher achievements).
He points out that, in schools which use streaming, the most significant impact is on those students placed in the (32)………, especially where a large proportion of them have (33)……….

Dịch nghĩa:
Ông cho biết rằng trong các trường phân luồng học sinh, hệ quả đáng kể nhất là cho những học sinh nằm trong (32)………, đặc biệt là khi phần đông họ có (33)………

What is more, streaming appears to significantly — and negatively — affect those students assigned to the lowest sets. These students tend to have much higher representation of low socioeconomic class.

Đáp án:
32. D. bottom sets
33. F. disadvantaged backgrounds
Keywords:
32. significantly affect = significant impact, lowest sets = bottom sets
33. higher representation = large proportion, low socioeconomic class = disadvantaged backgrounds

Giải thích:

Trong bài, việc phân dòng học sinh có tác động tiêu cực với những học sinh nằm trong nhóm cuối (bottom sets), và đa số những học sinh nhóm này đến từ tầng lớp kinh tế xã hội thấp => tầng lớp bị bất lợi (disadvantaged backgrounds).

Meanwhile, for the (34)………, there appears to be only minimal advantage.

Dịch nghĩa:
Trong khi đó, để cho (34)………, có rất ít lợi ích.

Less significant is the small benefit for those lucky clever students in the higher sets.

Đáp án: E. brighter students
Keywords: small benefits = only minimal advantage, lucky clever students = brighter students

Giải thích:

Ngoài ra, chỉ có một số lợi ích nhỏ cho những học sinh thông minh hơn (clever = brighter).

A further issue is that teachers tend to have (35)……… of students in streamed groups.

Dịch nghĩa:
Một vấn dề khác nữa là giáo viên thường có (35)……… về học sinh trong các lớp được phân luồng.

Streaming students by diagnosed achievement automatically limits what the teacher feels the student is capable of.

Đáp án: B. lower expectations
Keywords: teachers tend = limits what the teacher feels, the student is capable of = expections

Giải thích:

Và phân luồng học sinh còn dẫn đến việc giáo viên sẽ thường có những giới hạn khi nghĩ đến những thành tích học sinh có thể đạt được (limits = lower expectations)

3.3. Câu 36 – 40 – YES/NO/NOT GIVEN.

Trong câu 36 – 40, thí sinh cần nắm được thông tin, keywords trong phần thông tin của câu hỏi, sau đó tìm những thông tin đó trong các đoạn của bài đọc, đối chiếu thông tin đúng sai, tránh suy nghĩ theo hướng cá nhân.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
36. The Vygotsky model of education supports the concept of a mixed-ability class.

Dịch nghĩa:
Phương pháp mẫu của Vygotsky ủng hộ khái niệm về lớp học hỗn hợp nhiều khả năng.

If we accept this model, it follows that streaming students with similar ZPDs would be an efficient and effective solution. And that forcing everyone on the same hike — regardless of aptitude — would be madness.

Đáp án: NO
Keywords: forcing anyone on the same hike => would be madness

Giải thích
:
Người viết cho biết nếu đi theo mẫu của Vygotsky thì việc cho các học sinh khác biệt khả năng vào chung với nhau là một ác mộng. => không đúng với ý tác giả => NO.

37. Some teachers are uncertain about allowing students to take on MKO roles in the classroom.

Dịch nghĩa:
Nhiều giáo viên không chắc chắn về việc cho học sinh thành người truyền đạt kiến thức chính (MKO) trong lớp.

While teachers are traditionally the MKOs in classrooms, the value of knowledgeable student peers must not go unrecognised either.

Đáp án: NOT GIVEN
Keywords:

Giải thích:

Trong bài chỉ cho biết giáo viên thường đóng vai trò người truyền đạt kiến thức chính trong lớp chứ không nhắc đến việc họ cảm thấy thế nào khi đổi vai trò cho học sinh => NOT GIVEN.


38. It can be rewarding to teach knowledge which you have only recently acquired.

Dịch nghĩa:
Việc truyền đạt những kiến thức vừa học được sẽ mang lại sự thỏa mãn.

There is also something exciting about passing on skills and knowledge that you yourself have just mastered — a certain pride and zeal, a certain freshness to the interaction between ‘teacher’ and ‘learner’…

Đáp án: YES
Keywords: skills and knowledge, only recently acquired = have just mastered, a certain pride and zeal = rewarding

Giải thích:

Bài viết cho biết việc chỉ dạy kỹ năng và kiến thức vừa học được đem lại cho học sinh một niềm tự hào và nhiệt huyết. => rewarding => YES.

39. The priority should be to ensure that the highest-achieving students attain their goals.

Dịch nghĩa:
Ưu tiên là có thể đảm bảo những học sinh xuất sắc nhất đạt được mục tiêu.

Having a variety of different abilities in a collaborative learning environment provides valuable resources for helping students meet their learning needs, not to mention improving their communication and social skills.

Đáp án: NO
Keywords: helping students meet their learning needs, improving their communication and social skills >< priority: highest = achieving students attend their goals

Giải thích:

Trong bài cho biết điều quan trọng là đáp ứng nhu cầu giảng dạy cho học viên và nâng cao kỹ năng giao tiếp và xã hội. => NO.

40. Taking part in collaborative outdoor activities with teachers and classmates can improve student outcomes in the classroom.

Dịch nghĩa:
Tham gia vào các hoạt động ngoài trời với giáo viên và bạn học sẽ nâng cao kết quả học tập trong lớp của học sinh.

Once a year, I go on a hike with my class, a mixed bunch of students. It is challenging. The fittest students realise they need to encourage the reluctant. There are lookouts who report back, and extra items to carry for others. We make it — together.

Đáp án: NOT GIVEN
Keywords:

Giải thích:

Bài viết chỉ cho biết người giáo viện thường đi leo núi với các học viên để giúp cho họ giúp đỡ nhau và nhận ra rằng họ đang làm việc cùng nhau. => không nhắc đến việc kết quả trên lớp tốt hay không. => NOT GIVEN.


TỔNG KẾT VỀ CAMBRIDGE IELTS 18 TEST 3 READING PASSAGE 3

Vậy là chúng ta đã cùng nhau đi qua những câu hỏi tuy không quá khó nhưng cũng có thể dễ dàng đánh lừa thí sinh. Bài đọc này được ISE đánh giá là vừa sức với các bạn thi IELTS do chủ đề không quá hàn lâm và từ vựng cũng không quá cao cấp. Vì vậy, việc đạt được điểm tối đa ở bài đọc Cambridge IELTS 18 Test 3 Reading Passage 3 là hoàn toàn có thể nếu bạn có một chiến thuật làm bài hợp lý. Các thí sinh cũng có thể mua sách Cambridge IELTS 18 để tham khảo và tự thực hành các bài tại nhà nhé.

 

Bạn có thể liên hệ ISE để đăng ký tư vấn lộ trình học IELTS phù hợp tại:

Chi nhánh 1: 02 Nguyễn Huy Lượng, Phường 14, Quận Bình Thạnh, TP.HCM

Chi nhánh 2: 393 Điện Biên Phủ, Phường 4, Quận 3, TP.HCM

Chi Nhánh 3: 15 Hoàng Trọng Mậu, Phường Tân Hưng, quận 7, TP.HCM

Hotline:

(+84) 898 898 646

Facebook: facebook.com/iseistudyenglish

Website: https://ise.edu.vn/lien-he/#content-kh

ĐÁNH GIÁ BÀI VIẾT

Tin tức khác

Tháng Mười Một 17, 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023 có lẽ là điều mà tất cả các thí sinh đang có dự định tham gia cuộc thi IELTS. Hãy cùng ISE – I Study English tìm hiểu về kỳ thi IELTS này, đặc biệt là về Địa điểm, Lệ phí thi, và Thời […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]