Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Tháng Mười 9, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé!

1. Phần thi Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2 là gì?

 1.1. Thông tin bộ sách Cambridge IELTS 18

Cambridge IELTS là một bộ sách được xuất bản bởi Cambridge với mục đích luyện đề thi IELTS và được ra mắt vào tháng 5 hàng năm.

Các đề từ Cambridge IELTS nhìn chung bám khá sát với đề thi thực tế và đã được thí sinh trên toàn thế giới thêm vào danh sách các bộ đề luyện thi IELTS uy tín.

Nội dung sách bao gồm các phần thi của cả 4 kỹ năng trong bài thi IELTS Academic bao gồm: Reading, Listening, Speaking và Writing.

Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2

1.2. Tổng quan Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2

Bài đọc Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2 là một bài đọc nói về sự tiến bộ khó có thể dự đoán được của trí tuệ nhân tạo. Người viết cho biết những khó khăn, thử thách khi con người muốn tạo nên một thế hệ máy móc dùng trí tuệ nhân tạo và có khả năng đưa ra những quyết định về mặt đạo đức. Bài viết cũng cho biết sự ứng dụng của AI trong chăm sóc y tế, và việc này dẫn đến việc một số nhân viên đã mất đi việc làm họ đang có.

Phần Passage 2 sẽ bao gồm 13 câu hỏi từ câu 14 đến 26 của phần Reading Test 2.

2. Bài đọc Cambridge IELTS 18 Test 1 Reading Passage 2

You should spend about 20 minutes on Questions 14 – 26 which are based on Reading Passage 2 below.

Living with artificial intelligence

Powerful artificial intelligence (AI) needs to be reliably aligned with human values, but does this mean Al will eventually have to police those values?

This has been the decade of AI, with one astonishing feat after another. A chess- playing AI that can defeat not only all human chess players, but also all previous human-programmed chess machines, after learning the game in just four hours? That’s yesterday’s news, what’s next? True, these prodigious accomplishments are all in so- called narrow AI, where machines perform highly specialised tasks. (Q14) But many experts believe this restriction is very temporary. By mid-century, we may have artificial general intelligence (AGI) — machines that can achieve human-level performance on the full range of tasks that we ourselves can tackle.

If so, there’s little reason to think it will stop there. Machines will be free of many of the physical constraints on human intelligence. Our brains run at slow biochemical processing speeds on the power of a light bulb, and their size is restricted by the dimensions of the human birth canal. It is remarkable what they accomplish, given these handicaps. (Q15) But they may be as far from the physical limits of thought as our eyes are from the incredibly powerful Webb Space Telescope.

Once machines are better than us at designing even smarter machines, progress towards these limits could accelerate. What would this mean for us? Could we ensure a safe and worthwhile coexistence with such machines? On the plus side, AI is already useful and profitable for many things, and super AI might be expected to be super useful, and super profitable. But the more powerful AI becomes, the more important it will be to specify its goals with great care. (Q16) Folklore is full of tales of people who ask for the wrong thing, with disastrous consequences — King Midas, for example, might have wished that everything he touched turned to gold, but didn’t really intend this to apply to his breakfast.

(Q17) So we need to create powerful AI machines that are ‘human-friendly’ — that have goals reliably aligned with our own values. One thing that makes this task difficult is that we are far from reliably human-friendly ourselves. We do many terrible things to each other and to many other creatures with whom we share the planet. If superintelligent machines don’t do a lot better than us, we’ll be in deep trouble. We’ll have powerful new intelligence amplifying the dark sides of our own fallible natures.

For safety’s sake, then, we want the machines to be ethically as well as cognitively superhuman. We want them to aim for the moral high ground, not for the troughs in which many of us spend some of our time. (Q18) Luckily, they’ll be smart enough for the job. If there are routes to the moral high ground, they’ll be better than us at finding them, and steering us in the right direction.

(Q19) However, there are two big problems with this utopian vision. One is how we get the machines started on the journey, the other is what it would mean to reach this destination. The ‘getting started’ problem is that we need to tell the machines what they’re looking for with sufficient clarity that we can be confident they will find it — whatever ‘it’ actually turns out to be. This won’t be easy, given that we are tribal creatures and conflicted about the ideals ourselves. We often ignore the suffering of strangers, and even contribute to it, at least indirectly. How then, do we point machines in the direction of something better?

As for the ’destination’ problem, we might, by putting ourselves in the hands of these moral guides and gatekeepers, be sacrificing our own autonomy —an important part of what makes us human.  Machines who are better than us at sticking to the moral high ground may be expected to discourage some of the lapses we presently take for granted. (Q20) We might lose our freedom to discriminate in favor of our own communities, for example.

Loss of freedom to behave badly isn’t always a bad thing, of course: denying ourselves the freedom to put children to work in factories, or to smoke in restaurants are signs of progress. (Q21) But are we ready for ethical silicon police limiting our options? (Q22) They might be so good at doing it that we won’t notice them; but few of us are likely to welcome such a future.

These issues might seem far-fetched, but they are to some extent already here. (Q23) AI already has some input into how resources are used in our National Health Service (NHS) here in the UK, for example. If it was given a greater role, it might do so much more efficiently than humans can manage, and act in the interests of taxpayers and those who use the health system. (Q24+25) However, we’d be depriving some humans (e.g. senior doctors) of the control they presently enjoy. Since we’d want to ensure that people are treated equally and that policies are fair, the goals of Al would need to be specified correctly.

We have a new powerful technology to deal with — itself, literally, a new way of thinking. For our own safety, we need to point these new thinkers in the right direction, and get them to act well for us. (Q26) It is not yet clear whether this is possible, but if it is, it will require a cooperative spirit, and a willingness to set aside self-interest.

Both general intelligence and moral reasoning are often thought to be uniquely human capacities. But safety seems to require that we think of them as a package: if we are to give general intelligence to machines, we’ll need to give them moral authority, too. And where exactly would that leave human beings? All the more reason to think about the destination now, and to be careful about what we wish for.

Questions 14—19

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 14—19 on your answer sheet.

14. What point does the writer make about AI in the first paragraph?

  1. It is difficult to predict how quickly AI will progress.
  2. Much can be learned about the use of Al in chess machines.
  3. The future is unlikely to see limitations on the capabilities of AI.
  4. Experts disagree on which specialised tasks AI will be able to perform.

15. What is the writer doing in the second paragraph?

  1. explaining why machines will be able to outperform humans
  2. describing the characteristics that humans and machines share
  3. giving information about the development of machine intelligence
  4. indicating which aspects of humans are the most advanced

16. Why does the writer mention the story of King Midas?

  1. to compare different visions of progress
  2. to illustrate that poorly defined objectives can go wrong
  3. to emphasise the need for cooperation
  4. to point out the financial advantages of a course of action

17. What challenge does the writer refer to in the fourth paragraph?

  1. encouraging humans to behave in a more principled way
  2. deciding which values we want AI to share with us
  3. creating a better world for all creatures on the planet
  4. ensuring AI is more human-friendly than we are ourselves

18. What does the writer suggest about the future of AI in the fifth paragraph?

  1. The safety of machines will become a key issue.
  2. It is hard to know what impact machines will have on the world.
  3. Machines will be superior to humans in certain respects.
  4. Many humans will oppose machines having a wider role.

19. Which of the following best summarises the writer’s argument in the sixth paragraph?

  1. More intelligent machines will result in greater abuses of power.
  2. Machine learning will share very few features with human learning.
  3. There are a limited number of people with the knowledge to program machines.
  4. Human shortcomings will make creating the machines we need more difficult.

Questions 20—23

Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 2?

In boxes 20—23 on your answer sheet, write

            YES                 if the statement agrees with the claims of the writer

            NO                   if the statement contradicts the claims of the writer

            NOT GIVEN    if it is impossible to say what the writer thinks about thls

 

20. Machines with the ability to make moral decisions may prevent us from promoting the interests of our communities.

21. Silicon police would need to exist in large numbers in order to be effective.

22. Many people are comfortable with the prospect of their independence being restricted by machines.

23. If we want to ensure that machines act in our best interests, we all need to work together.

Questions 24—26

Complete the summary using the list of phrases, A-F, below.

Write the correct letter, A—F, In boxes 24—26 on your answer sheet.

Using AI in the UK health system

AI currently has a limited role in the way 24……… are allocated in the health service. The positive aspect of AI having a bigger role is that it would be more efficient and lead to patient benefits. However, such a change would result, for example, in certain 25………not having their current level of 26………. It is therefore important that Al goals are appropriate so that discriminatory practices could be avoided.

 

A. medical practitioners B. specialized tasks C. available resources
D. reduced illness E. professional authority F. technology experts

 

Nhận ưu đãi 3.000.000 VND cho bất kỳ khoá học nào tại ISE. Số lượng có hạn!

3. Đáp án và giải thích chi tiết

3.1. Câu 14 – 19 – Multiple Choice.

Trong câu 14 – 19, thí sinh cần nắm được thông tin và đoạn thông tin theo keywords của câu hỏi, đối chiếu thông tin đúng sai, tránh suy nghĩ theo hướng cá nhân.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
14. What point does the writer make about AI in the first paragraph?

Dịch nghĩa:
Người viết đưa ra ý gì về AI trong đoạn văn đầu tiên?


But many experts believe this restriction is very temporary. By mid-century, we may have artificial general intelligence (AGI) — machines that can achieve human-level performance on the full range of tasks that we ourselves can tackle.

Đáp án: C. The future is unlikely to see limitations on the capabilities of AI.
Keywords: this restriction is very temporary, machines that can achieve human-level performance

Giải thích:

Các chuyên gia cho rằng những giới hạn này chỉ là tạm thời, và trong tương lai máy móc có thể đạt được chức năng như con người.

15. What is the writer doing in the second paragraph?

Dịch nghĩa:
Người viết làm gì trong đoạn chứ hai?

But they may be as far from the physical limits of thought as our eyes are from the incredibly powerful Webb Space Telescope.

Đáp án: A. explaining why machines will be able to outperform humans
Keywords: may be as far from the physical limits of thought.

Giải thích:

Trong đoạn thứ hai, người viết cho biết rằng máy móc có thể vượt qua cả những hạn chế thể chất.

16. Why does the writer mention the story of King Midas?

Dịch nghĩa:
Tại sao tác giả nhắc đến Vua Midas?

Folklore is full of tales of people who ask for the wrong thing, with disastrous consequences — King Midas, for example, …

Đáp án: B. to illustrate that poorly defined objectives can go wrong
Keywords: ask for wrong things => disastrous consequences => King Midas

Giải thích:

Trong bài, khi nhắc đến việc con người thường hay mong đợi những việc xấu và để lại hậu quả, người viết đã nhắc đến Vua Midas với sự kiện bàn tay chạm vào vật nào thì vật đó sẽ biến thành vàng.

17. What challenge does the writer refer to in the fourth paragraph?

Dịch nghĩa:
Thử thách gì được người viết nhắc đến trong đoạn thứ tư?

So we need to create powerful AI machines that are ‘human-friendly’ — that have goals reliably aligned with our own values. One thing that makes this task difficult is that we are far from reliably human-friendly ourselves.

Đáp án: D. ensuring AI is more human-friendly than we are ourselves
Keywords: create powerful AI machines, human-friendly, makes this task difficult = we are far from reliably human-friendly ourselves

Giải thích:

Đoạn này nói đến một tương lai tạo ra một người máy AI thân thiện với con người. Tuy nhiên, vấn đề là chính con người cũng không thân thiện với con người.

18. What does the writer suggest about the future of AI in the fifth paragraph?

Dịch nghĩa:
Người viết gợi ý gì về tương lai của AI trong đoạn thứ năm?

Luckily they’ll be smart enough for the job. If there are routes to the moral high ground, they’ll be better than us at finding them, and steering us in the right direction.

Đáp án: C. Machines will be superior to humans in certain respects.
Keywords: smart enough for the job, they’ll be better than us

Giải thích:

Trong bài đọc, chúng ta thấy được rằng AI đã đủ thông minh và nếu như chúng ta hướng dẫn chúng theo con đường đạo đức, AI có thể dẫn đường chúng ta tốt hơn.

19. Which of the following best summarises the writer’s argument in the sixth paragraph?

Dịch nghĩa:
Câu nào dưới đây khái quát chính xác luận điểm của người viết trong đoạn sáu?

However, there are two big problems with this utopian vision. One is how we get the machines started on the journey, the other is what it would mean to reach this destination.

Đáp án: D. Human shortcomings will make creating the machines we need more difficult.
Keywords: big problems with this utopian vision, one is how, the other is what would it mean

Giải thích:

Trong đoạn này, tác giả cho chúng ta thấy được những vấn đề sẽ xảy ra đó là làm thế nào để đưa đạo đức vào AI và điều này sẽ có ý nghĩa gì.

3.2. Câu 20 – 23 – YES/NO/NOT GIVEN.

Trong câu 23 – 26, thí sinh cần nắm được thông tin, keywords trong phần thông tin của câu hỏi, sau đó tìm những thông tin đó trong các đoạn của bài đọc, cần để ý kỹ paraphrase, số liệu để không bị nhầm lẫn.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
20. Machines with the ability to make moral decisions may prevent us from promoting the interests of our communities.

Dịch nghĩa:
Máy móc với khả năng đưa ra những quyết định mang tính đạo đức có thể ngăn chặn chúng ta đưa ra những ý kiến vì lợi ích của cộng đồng.

We might lose our freedom to discriminate in favor of our own communities, for example.

Đáp án: YES
Keywords: lose our freedom to discriminate in favour of our own communities

Giải thích:

Trong bài, tác giả cho biết khi người máy sử dụng đạo đức, con người sẽ mất quyền tự do đưa ra những ý kiến vì lợi ích của nhóm cộng đồng.

21. Silicon police would need to exist in large numbers in order to be effective.

Dịch nghĩa:
Cần nhiều cảnh sát từ nhựa (silicon police) để các luật lệ được hiệu lực.

But are we ready for ethical silicon police limiting our options?

Đáp án: NOT GIVEN
Keywords: silicon police

Giải thích:

Trong bài chỉ cho biết rằng liệu con người có cần robot cảnh sát có trí thông minh nhân tạo chứ không đề cập đến việc có cần nhiều cảnh sát robot.

22. Many people are comfortable with the prospect of their independence being restricted by machines.

Dịch nghĩa:
Nhiều người cảm thấy thoải mái với việc sự tự do bị giới hạn bởi robot.

They might be so good at doing it that we won’t notice them; but few of us are likely to welcome such a future.

Đáp án: NO
Keywords: but few of us are likely to welcome such a future

Giải thích:

Người viết cho biết rằng rất ít người mong chờ đến một tương lai mà các robot cảnh sát sẽ hạn chế quyền hạn của con người.

23. If we want to ensure that machines act in our best interests, we all need to work together.

Dịch nghĩa:
Nếu chúng ta muốn đảm bảo rằng máy móc làm hết sức vì lợi ích của chúng ta, chúng ta cần đồng lòng với nhau.

It is not yet clear whether this is possible, but if it is, it will require a cooperative spirit, and a willingness to set aside self-interest.

Đáp án: YES
Keywords: require a cooperative spirit, and a willingness to set aside self-interest

Giải thích:

Bài đọc cho biết rằng để có thể thành công, con người cần hợp tác và bỏ qua lợi ích cá nhân.

3.3. Câu 24 – 26 – Multiple Choice. 

Trong câu 23 – 26, thí sinh cần nắm được đoạn thông tin phù hợp trong bài tóm tắt, cần để ý các keywords trong bài, sau khi đã tìm được đoạn chứa thông tin thì ứng dụng kỹ năng scanning để tìm từ phù hợp.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
20. Machines with the ability to make moral decisions may prevent us from promoting the interests of our communities.

Dịch nghĩa:
Máy móc với khả năng đưa ra những quyết định mang tính đạo đức có thể ngăn chặn chúng ta đưa ra những ý kiến vì lợi ích của cộng đồng.

We might lose our freedom to discriminate in favor of our own communities, for example.

Đáp án: YES
Keywords: lose our freedom to discriminate in favour of our own communities

Giải thích:

Trong bài, tác giả cho biết khi người máy sử dụng đạo đức, con người sẽ mất quyền tự do đưa ra những ý kiến vì lợi ích của nhóm cộng đồng.

21. Silicon police would need to exist in large numbers in order to be effective.

Dịch nghĩa:
Cần nhiều cảnh sát từ nhựa (silicon police) để các luật lệ được hiệu lực.

But are we ready for ethical silicon police limiting our options?

Đáp án: NOT GIVEN
Keywords: silicon police

Giải thích:

Trong bài chỉ cho biết rằng liệu con người có cần robot cảnh sát có trí thông minh nhân tạo chứ không đề cập đến việc có cần nhiều cảnh sát robot.

22. Many people are comfortable with the prospect of their independence being restricted by machines.

Dịch nghĩa:
Nhiều người cảm thấy thoải mái với việc sự tự do bị giới hạn bởi robot.

They might be so good at doing it that we won’t notice them; but few of us are likely to welcome such a future.

Đáp án: NO
Keywords: but few of us are likely to welcome such a future

Giải thích:

Người viết cho biết rằng rất ít người mong chờ đến một tương lai mà các robot cảnh sát sẽ hạn chế quyền hạn của con người.

23. If we want to ensure that machines act in our best interests, we all need to work together.

Dịch nghĩa:
Nếu chúng ta muốn đảm bảo rằng máy móc làm hết sức vì lợi ích của chúng ta, chúng ta cần đồng lòng với nhau.

It is not yet clear whether this is possible, but if it is, it will require a cooperative spirit, and a willingness to set aside self-interest.

Đáp án: YES
Keywords: require a cooperative spirit, and a willingness to set aside self-interest

Giải thích:

Bài đọc cho biết rằng để có thể thành công, con người cần hợp tác và bỏ qua lợi ích cá nhân.

TỔNG KẾT VỀ CAMBRIDGE IELTS 18 TEST 2 READING PASSAGE 2

Vậy là chúng ta đã cùng nhau đi qua những câu hỏi tuy không quá khó nhưng cũng có thể dễ dàng đánh lừa thí sinh. Bài đọc này được ISE đánh giá là vừa sức với các bạn thi IELTS do chủ đề không quá hàn lâm và từ vựng cũng không quá cao cấp. Vì vậy, việc đạt được điểm tối đa ở bài đọc Cambridge IELTS 18 Test 2 Reading Passage 2 là hoàn toàn có thể nếu bạn có một chiến thuật làm bài hợp lý. Các thí sinh cũng có thể mua sách Cambridge IELTS 18 để tham khảo và tự thực hành các bài tại nhà nhé.

 

Bạn có thể liên hệ ISE để đăng ký tư vấn lộ trình học IELTS phù hợp tại:

Chi nhánh 1: 02 Nguyễn Huy Lượng, Phường 14, Quận Bình Thạnh, TP.HCM

Chi nhánh 2: 393 Điện Biên Phủ, Phường 4, Quận 3, TP.HCM

Chi Nhánh 3: 15 Hoàng Trọng Mậu, Phường Tân Hưng, quận 7, TP.HCM

Hotline:

(+84) 898 898 646

Facebook: facebook.com/iseistudyenglish

Website: https://ise.edu.vn/lien-he/#content-kh

ĐÁNH GIÁ BÀI VIẾT

Tin tức khác

Tháng Mười Một 17, 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023 có lẽ là điều mà tất cả các thí sinh đang có dự định tham gia cuộc thi IELTS. Hãy cùng ISE – I Study English tìm hiểu về kỳ thi IELTS này, đặc biệt là về Địa điểm, Lệ phí thi, và Thời […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]