Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1 – Đáp án và giải thích chi tiết

Tháng Bảy 17, 2023

Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé!

 1. Phần thi Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1 là gì?

1.1. Thông tin bộ sách Cambridge IELTS 17

Cambridge IELTS là một bộ sách được xuất bản bởi Cambridge với mục đích luyện đề thi IELTS và được ra mắt vào tháng 5 hàng năm.

Các đề từ Cambridge IELTS nhìn chung bám khá sát với đề thi thực tế và đã được thí sinh trên toàn thế giới thêm vào danh sách các bộ đề luyện thi IELTS uy tín.

Nội dung sách bao gồm các phần thi của cả 4 kỹ năng trong bài thi IELTS Academic bao gồm: Reading, Listening, Speaking và Writing.

Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1

1.2. Tổng quan Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1

Bài đọc Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1 nói về việc hình thành công trình đường sắt dưới lòng đất đầu tại Anh vào những năm 1800 vì việc bùng nổ dân số, cũng như không thể đi đến trung tâm London một cách thuận lợi. Bài viết cho biết công cuộc tiến hành xây dựng đường sắt dựa trên ý tưởng của Pearson và những khó khăn, thử thách mà ông cùng đội phải trải qua để có thể làm nên tuyến đường Metropolitan, tuyến đường hầm đầu tiên trên thế giới. Ngoài ra, tác giả cũng cho thấy những vấn đề xảy ra và chưa giải quyết được. Sau đó, những chuyến đường sắt tiếp nối và bắt đầu sử dụng điện.

Phần Passage 1 sẽ bao gồm 13 câu hỏi từ câu 1 – 13 của phần Reading Test 1.

 

2. Bài đọc và đề bài Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1

READING PASSAGE 1

You should spend about 20 minutes Questions 1—13, which are based on Reading Passage 1 below.

The development of the London underground railway

(Q 01) In the first half of the 1800s, London’s population grew at an astonishing rate, and the central area became increasingly congested. In addition, the expansion of the overground railway network resulted in more and more passengers arriving in the capital. However, in 1846, a Royal Commission decided that the railways should not be allowed to enter the City, the capital’s historic and business centre. The result was that the overground railway stations formed a ring around the City. The area within consisted of poorly built, overcrowded slums and the streets were full of horse-drawn traffic. Crossing the City became a nightmare. It could take an hour and a half to travel 8 km by horse-drawn carriage or bus. Numerous schemes were proposed to resolve these problems, but few succeeded.

Amongst the most vocal advocates for a solution to London’s traffic problems was Charles Pearson, who worked as a solicitor for the City of London. He saw both social and economic advantages in building an underground railway that would link the overground railway stations together and clear London slums at the same time. (Q 02) His idea was to relocate the poor workers who lived in the inner-city slums to newly constructed suburbs, and to provide cheap rail travel for them to get to work. (Q 03) Pearson’s ideas gained support amongst some businessmen and in 1851 he submitted a plan to Parliament. It was rejected, but coincided with a proposal from another group for an underground connecting line, which Parliament passed.

The two groups merged and established the Metropolitan Railway Company in August 1854. The company’s plan was to construct an underground railway line from the Great Western Railway’s (GWR) station at Paddington to the edge of the City at Farringdon Street – a distance of almost 5 km. (Q 04) The organisation had difficulty in raising the funding for such a radical and expensive scheme, (Q 05) not least because of the critical articles printed by the press. Objectors argued that the tunnels would collapse under the weight of traffic overhead, buildings would be shaken and passengers would be poisoned by the emissions from the train engines. However, Pearson and his partners persisted.

The GWR, aware that the new line would finally enable them to run trains into the heart of the City, invested almost £250,000 in the scheme. Eventually, over a five-year period, £1m was raised. The chosen route ran beneath existing main roads to minimise the expense of demolishing buildings. Originally scheduled to be completed in 21 months, the construction of the underground line took three years. It was built just below street level using a technique known as ‘cut and cover’. A trench about ten metres wide and six metres deep was dug, and the sides temporarily held up with timber beams. (Q 06) Brick walls were then constructed, and finally a brick arch was added to create a tunnel. A two-metre-deep layer of soil was laid on top of the tunnel and the road above rebuilt.

(Q 07) The Metropolitan line, which opened on 10 January 1863, was the world’s first underground railway. (Q 08) On its first day, almost 40,000 passengers were carried between Paddington and Farringdon, the journey taking about 18 minutes. By the end of the Metropolitan’s first year of operation, 9.5 million journeys had been made.

Even as the Metropolitan began operation, the first extensions to the line were being authorised; these were built over the next five years, reaching Moorgate in the east of London and Hammersmith in the west. The original plan was to pull the trains with steam locomotives, using firebricks in the boilers to provide steam, but these engines were never introduced. Instead, the line used specially designed locomotives that were fitted with water tanks in which steam could be condensed. (Q 09) However, smoke and fumes remained a problem, even though ventilation shafts were added to the tunnels.

Despite the extension of the underground railway, by the 1880s, congestion on London’s streets had become worse. The problem was partly that the existing underground lines formed a circuit around the centre of London and extended to the suburbs, but did not cross the capital’s centre. (Q 10) The ‘cut and cover’ method of construction was not an option in this part of the capital. The only alternative was to tunnel deep underground.

Although the technology to create these tunnels existed, steam locomotives could not be used in such a confined space. It wasn’t until the development of a reliable electric motor, and a means of transferring power from the generator to a moving train, that the world’s first deep-level electric railway, the City & South London, became possible. The line opened in 1890, and ran from the City to Stockwell, south of the River Thames. The trains were made up of three carriages and driven by electric engines. (Q 11) The carriages were narrow and had tiny windows just below the roof because it was thought that passengers would not want to look out at the tunnel walls. The line was not without its problems, mainly caused by an unreliable power supply. (Q 12) Although the City & South London Railway was a great technical achievement, it did not make a profit. (Q 13) Then, in 1900, the Central London Railway, known as the ‘Tuppenny Tube’, began operation using new electric locomotives. It was very popular and soon afterwards new railways and extensions were added to the growing tube network. By 1907, the heart of today’s Underground system was in place.

 

 Questions 1–6

Complete the notes below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer. Write your answers in boxes 1–6 on your answer sheet.

The London underground railway

The problem

    • The 1 of London increased rapidly between 1800 and 1850
    • The streets were full of horse-drawn vehicles

The proposed solution

    • Charles Pearson, a solicitor, suggested building an underground railway
    • Building the railway would make it possible to move people to better housing in the 2……………  
    • A number of 3…………… agreed with Pearson’s idea
    • The company initially had problems getting the 4…………… needed for the project
    • Negative articles about the project appeared in the 5……………

The construction

    • The chosen route did not require many buildings to be pulled down
    • The ‘cut and cover’ method was used to construct the tunnels
    • With the completion of the brick arch, the tunnel was covered with 6……………

Questions 7–13

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?

In boxes 7–13 on your answer sheet, write

 TRUE                if the statement agrees with the information

 FALSE                if the statement contradicts the information

NOT GIVEN     if there is no information on this

 

  1. Other countries had built underground railways before the Metropolitan line opened.
  2. More people than predicted travelled on the Metropolitan line on the first day.
  3. The use of ventilation shafts failed to prevent pollution in the tunnels.
  4. A different approach from the ‘cut and cover’ technique was required in London’s central area.
  5. The windows on City & South London trains were at eye level.
  6. The City & South London Railway was a financial success.
  7. Trains on the ‘Tuppenny Tube’ nearly always ran on time.

Nhận ưu đãi 3.000.000 VND cho bất kỳ khoá học nào tại ISE. Số lượng có hạn!

3. Đáp án và giải thích chi tiết

3.1 Câu 1 – 6 – Notes Completion

Trong câu 1 – 6, thí sinh cần nắm được đoạn thông tin phù hợp trong bài tóm tắt, cần để ý các keywords trong bài, sau khi đã tìm được đoạn chứa thông tin thì ứng dụng kỹ năng scanning để tìm từ phù hợp.

Câu hỏi +dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
The 1…………… of London increased rapidly between 1800 and 1850

Dịch nghĩa:
1…………… ở London đã tăng nhanh chóng từ năm 1800 đến 1850

In the first half of the 1800s, London’s population grew at an astonishing rate, and the central area became increasingly congested.Đáp án: population
Keywords:
1800, London, grew at an astonishing rate = increased rapidly.

Giải thích:
Trong bài cho biết nửa đầu thế kỷ 19, dân số tại London tăng với tốc độ cao.

Building the railway would make it possible to move people to better housing in the 2……………

Dịch nghĩa:
Xây dựng đường tàu sẽ có thể giúp di chuyển người dân đến những nơi nhà ở tốt hơn trong vùng 2………

His idea was to relocate the poor workers who lived in the inner-city slums to newly constructed suburbs, and to provide cheap rail travel for them to get to work.Đáp án: suburbs
Keywords:
relocate = move to, newly constructed = better housing

Giải thích:
Ý tưởng của Pearson là tái định cư những người công nhân nghèo trong những khu ổ chuột của họ đến những khu ngoại ô vừa được xây dựng lại và cho những đường di chuyển rẻ để đến nơi làm.

A number of 3…………… agreed with Pearson’s idea

Dịch nghĩa:
Một số 3…………… đồng ý với ý kiến của Pearson.

Pearson’s ideas gained support amongst some businessmen and in 1851 he submitted a plan to Parliament.Đáp án: businessmen
Keywords:
gain support = agreed with

Giải thích:
Ý tưởng của Pearson đã được nhiều nhà doanh nhân đồng ý và ủng hộ.
The company initially had problems getting the 4…………… needed for the project

Dịch nghĩa:
Ban đầu, công ty gặp khó khăn về việc kiếm 4………… cho dự án.
The organisation had difficulty in raising the funding for such a radical and expensive scheme, not least because of the critical articles printed by the press.Đáp án: funding
Keywords:
have difficulty = have problems, scheme = project

Giải thích:
Ban đầu, tổ chức xây dựng gặp khó khăn trong việc tìm được nguồn vốn đầu tư cho dự án.

Negative articles about the project appeared in the 5……………

Dịch nghĩa:
Những bài tiêu cực về dự án xuất hiện trên 5…………

The organisation had difficulty in raising the funding for such a radical and expensive scheme, not least because of the critical articles printed by the press.Đáp án: press
Keywords:
critical = negative, printed by = appeared in

Giải thích:
Hơn nữa, những bài báo tiêu cực xuất hiện trên báo chí cũng gây ảnh hưởng.
With the completion of the brick arch, the tunnel was covered with 6…………

Dịch nghĩa:
Với việc hoàn thành vòm gạch ngói, đường hầm được phủ bởi lớp 6…………
Brick walls were then constructed, and finally a brick arch was added to create a tunnel. A two-metre-deep layer of soil was laid on top of the tunnel and the road above rebuilt.Đáp án: soil
Keywords:
brick arch, laid on top, above = covered with.

Giải thích:
Khi những mái vòm gạch được xây dựng, một lớp đất (soil) sâu khoảng 2m được phủ lên đường hầm và con đường phía trên đã được xây dựng lại.

 

3.2 Câu 7 – 10 – True / False / Not Given

Trong câu 7 – 13, thí sinh cần nắm được thông tin và đoạn thông tin theo keywords của câu hỏi, đối chiếu thông tin đúng sai, tránh suy nghĩ theo hướng cá nhân.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
7. Other countries had built underground railways before the Metropolitan line opened.

Dịch nghĩa:
Những quốc gia khác đã xây dựng đường tàu dưới đấy trước khi tuyến Metropolitan được khánh thành.

The Metropolitan line, which opened on 10 January 1863, was the world’s first underground railway.Đáp án: FALES
Keywords:
Metropolitan line, first

Giải thích:
Chuyến tàu Metropolitan là chuyến tàu ngầm đầu tiên trên thế giới đi vào hoạt động vào ngày 10/01/1863 => không có chuyến tàu nào trước nó được xây dựng.
8. More people than predicted travelled on the Metropolitan line on the first day.

Dịch nghĩa:
Đã có nhiều người đi chuyến tàu Metropolitan vào ngày đầu hơn dự tính.

On its first day, almost 40,000 passengers were carried between Paddington and Farringdon, the journey taking about 18 minutes. Đáp án: NOT GIVEN
Keywords:
on the first day, almost 40,000 passengers

Giải thích:
Trong bài cho biết trong ngày đầu đã có khoảng 40,000 hành khách, nhưng không cho biết nhiều hơn dự định hay không.

9. The use of ventilation shafts failed to prevent pollution in the tunnels.

Dịch nghĩa:
Việc dùng những trụ lọc khí đã không thể ngăn chặn ô nhiễm trong các đường hầm.

However, smoke and fumes remained a problem, even though ventilation shafts were added to the tunnels.Đáp án: TRUE
Keywords:
a problem, even though.

Giải thích:
Dù hệ thống lọc khí đã được thêm vào đường hầm, khí thải độc vẫn là một vấn nạn trong đường hầm tàu.
10. A different approach from the ‘cut and cover’ technique was required in London’s central area.

Dịch nghĩa:
Để có thể vào đường vùng trung tâm thành phố London, cần có hướng giải quyết khác ngoài phương pháp “cắt và che” (đào đường hầm và sau đó phủ đất che)

The ‘cut and cover’ method of construction was not an option in this part of the capital. The only alternative was to tunnel deep underground.Đáp án: TRUE
Keywords:
was not an option, the only alternative was to tunnel deep underground.

Giải thích:
Tác giả cho biết phương pháp “cắt và che” không phải là biện pháp cho khu vực trung tâm thành phố. Phương pháp duy nhất là đào vào sâu dưới đất.

11. The windows on City & South London trains were at eye level.

Dịch nghĩa:
Những cửa sổ trên tàu City & South London nằm ngang tầm mắt.

The carriages were narrow and had tiny windows just below the roof because it was thought that passengers would not want to look out at the tunnel walls.Đáp án: FALSE
Keywords:
just below the roof => not eye level.

Giải thích:
Theo như tác giả, trong các khoang hành khách của City & South London, cửa sổ nằm phía dưới mái vòm tàu vì người ta cho rằng hành khách không thích ngắm tường hai bên.

12. The City & South London Railway was a financial success.

Dịch nghĩa:
Đường tàu City & South London đã thành công về kinh tế.

Although the City & South London Railway was a great technical achievement, it did not make a profit.Đáp án: FALSE
Keywords:
did not make a profit

Giải thích:
Đường tàu City & South London là một thành công về kỹ thuật, nhưng không tạo ra được lợi nhuận nào.

13. Trains on the ‘Tuppenny Tube’ nearly always ran on time.

Dịch nghĩa:
Những con tàu trên “Ống Tuppenny” gần như luôn đúng giờ.

Then, in 1900, the Central London Railway, known as the ‘Tuppenny Tube’, began operation using new electric locomotives.Đáp án: NOT GIVEN
Keywords:
began using new electric locomotives

Giải thích:
Tác giả cho những chuyến tàu “Tuppenny Tube” sử dụng đầu xe lửa điện để vận hành, nhưng không nói gì về việc đúng giờ hay không.

 

TỔNG KẾT VỀ CAMBRIDGE IELTS 17 TEST 1 READING PASSAGE 1

Vậy là chúng ta đã cùng nhau đi qua những câu hỏi tuy không quá khó nhưng cũng có thể dễ dàng đánh lừa thí sinh. Bài đọc này được ISE đánh giá là vừa sức với các bạn thi IELTS do chủ đề không quá hàn lâm và từ vựng cũng không quá cao cấp. Vì vậy, việc đạt được điểm tối đa ở bài đọc Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 1 là hoàn toàn có thể nếu bạn có một chiến thuật làm bài hợp lý. Các thí sinh cũng có thể mua sách Cambridge IELTS 16 để tham khảo và tự thực hành các bài tại nhà nhé.

 

Bạn có thể liên hệ ISE để đăng ký tư vấn lộ trình học IELTS phù hợp tại:

Chi nhánh 1: 02 Nguyễn Huy Lượng, Phường 14, Quận Bình Thạnh, TP.HCM

Chi nhánh 2: 393 Điện Biên Phủ, Phường 4, Quận 3, TP.HCM

Chi Nhánh 3: 15 Hoàng Trọng Mậu, Phường Tân Hưng, quận 7, TP.HCM

Hotline:

(+84) 898 898 646

Facebook: facebook.com/iseistudyenglish

Website: https://ise.edu.vn/lien-he/#content-kh

ĐÁNH GIÁ BÀI VIẾT

Tin tức khác

Tháng Mười Một 17, 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023 có lẽ là điều mà tất cả các thí sinh đang có dự định tham gia cuộc thi IELTS. Hãy cùng ISE – I Study English tìm hiểu về kỳ thi IELTS này, đặc biệt là về Địa điểm, Lệ phí thi, và Thời […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]