Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Tháng Sáu 12, 2023

Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé!

 

1. Phần thi Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2 là gì?

1.1. Thông tin bộ sách Cambridge IELTS 16

Cambridge IELTS là một bộ sách được xuất bản bởi Cambridge với mục đích luyện đề thi IELTS và được ra mắt vào tháng 5 hàng năm.

Các đề từ Cambridge IELTS nhìn chung bám khá sát với đề thi thực tế và đã được thí sinh trên toàn thế giới thêm vào danh sách các bộ đề luyện thi IELTS uy tín.

Nội dung sách bao gồm các phần thi của cả 4 kỹ năng trong bài thi IELTS Academic bao gồm: Reading, Listening, Speaking và Writing.

CAMBRIDGE IELTS 16 TEST 4 READING PASSAGE 2

1.2. Tổng quan Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2

Bài đọc Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2 có tên là “Changes in reading habits.” Bài viết cho biết khi chúng ta đọc, dù bản in giấy hay bản điện tử, đều có ảnh hưởng đến mạch thần kinh. Và các nhà khoa học từ Turkle, Edmundson đến Mangen đã có những ý kiến, thử nghiệm khác nhau. Liu cũng đưa ra khuynh hướng đọc sách của thế hệ hiện nay. Kết bài cho ta thấy được những sự thay đổi cũng như cách khắc phục trong tương lai.

Phần Passage 2 sẽ bao gồm 13 câu hỏi từ câu 14 đến 26 của phần Reading Test 4.

 

2. Bài đọc và đề bài Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2

READING PASSAGE 2

You should spend about 20 minutes on Questions 14-26, which are based on Reading Passage 2 below.

Changes in reading habits

What are the implications of the way we read today?

Look around on your next plane trip. The iPad is the new pacifier for babies and toddlers. Younger school-aged children read stories on smartphones; older kids don’t read at all, but hunch over video games. Parents and other passengers read on tablets or skim a flotilla of email and news feeds. Unbeknown to most of us, an invisible, game-changing transformation links everyone in this picture: (Q14) the neuronal circuit that underlies the brain’s ability to read is subtly, rapidly changinp• and this has implications for everyone from the pre-reading toddler to the expert adult.

As work in neurosciences indicates, the acquisition of literacy necessitated a new circuit in our species’ brain more than 6,000 years ago. That circuit evolved from a very simple mechanism for decoding basic information, like the number of goats in one’s herd, to the present, highly elaborated reading brain. My research depicts how the present reading brain enables the development of some of our most important intellectual and affective processes: internalized knowledge, analogical reasoning, and inference; perspective-taking and empathy; critical analysis and the generation of insight. Research surfacing in many parts of the world now cautions that each of these essential ‘deep reading’ processes may be under threat as we move into digital- based modes of reading.

This is not a simple, binary issue of print versus digital reading and technological innovation. As MIT scholar Sherry Turkle has written, we do not err as a society when we innovate but when we ignore what we disrupt or diminish while innovating. (Q15) In this hinge moment between print and digital cultures, society needs to confront what is diminishing in the expert reading circuit, what our children and older students are not developing, and what we can do about it.

(Q16) We know from research that the reading circuit is not given to human beings through a genetic blueprint like vision or language; it needs an environment to develop. Further, it will adapt to that environment ’s requirements — from different writing systems to the characteristics of whatever medium is used. If the dominant medium advantages processes that are fast, multi-task oriented and well-suited for large volumes of information, like the current digital medium, so will the reading circuit. As UCLA psychologist Patricia Greenfield writes, the result is that less attention and time will be allocated to slower, time-demanding deep reading processes.

Increasing reports from educators and from researchers in psychology and the humanities bear this out. (Q17) English literature scholar and teacher Mark Edmundson describes how many college students actively avoid the classic literature of the 19th and 20th centuries in favour of something simpler as they no longer have the patience to read longer, denser, more difficult texts. We should be less concerned with students’ ‘cognitive impatience’, however, than by what may underlie it: the potential inability of large numbers of students to read with a level of critical analysis sufficient to comprehend the complexity of thought and argument found in more demanding texts.

(Q18) Multiple studies show that digital screen use may be causing a variety of troubling downstream effects on reading comprehension in older high school and college students. In Stavanger, Norway, psychologist Anne Mangen and her colleagues studied how high school students comprehend the same material in different mediums. (Q19) Mangen’s group asked subjects questions about a short story whose plot had universal student appeal; half of the students read the story on a tablet, the other half in paperback. (Q20) Results indicated that students who read on print were superior in their comprehension to screen-reading peers, particularly in their ability to sequence detail and reconstruct the plot in chronological order.

Ziming Liu from San Jose State University has conducted a series of studies (Q21) which indicate that the ‘new norm’ in reading is skimming, involving word-spotting and browsing through the text. Many readers now use a pattern when reading in which they sample the first line and then word- spot through the rest of the text. When the reading brain skims like this, it reduces time allocated to deep reading processes. (Q22) In other words, we don’t have time to grasp complexity, to understand another’s feelings, to perceive beauty, and to create thoughts of the reader’s own.

The possibility that critical analysis, empathy and other deep reading processes could become the unintended ‘collateral damage’ of our digital culture is not a straightforward binary issue about print versus digital reading. (Q23) It is about how we all have begun to read on various mediums and how that changes not only what we read, but also the purposes for which we read. (Q24) Nor is it only about the young. The subtle atrophy of critical analysis and empathy affects us all equally. It affects our ability to navigate a constant bombardment of information. (Q25) It incentivizes a retreat to the most familiar stores of unchecked information, which require and receive no analysis, leaving us susceptible to false information and irrational ideas.

There’s an old rule in neuroscience that does not alter with age: use it or lose it. It is a very hopeful principle when applied to critical thought in the reading brain because it implies choice. The story of the changing reading brain is hardly finished. We possess both the science and the technology to identify and redress the changes in how we read before they become entrenched. (Q26) If we work to understand exactly what we will lose, alongside the extraordinary new capacities that the digital world has brought us, there is as much reason for excitement as caution.

Questions 14 – 17

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 14—17 on your answer sheet.

 

14. What is the writer’s main point in the first paragraph?

A   Our use of technology is having a hidden effect on us.

B    Technology can be used to help youngsters to read.

C   Travellers should be encouraged to use technology on planes.

D   Playing games is a more popular use of technology than reading.

 

15. What main point does Sherry Turkle make about innovation?

A   Technological innovation has led to a reduction in print reading.

B    We should pay attention to wWhat might be lost when innovation occurs.

C   We should encourage more young people to become involved in innovation.

D   There is a difference between developing products and developing ideas.

16. What point is the writer making in the fourth paragraph?

A   Humans have an inborn ability to read and write.

B    Reading can be done using many different mediums.

C   Writing systems make unexpected demands on the brain.

D   Some brain circuits adjust to whatever is required of them.

17. According to Mark Edmundson, the attitude of college students

A   has changed the way he teaches.

B    has influenced what they select to read.

C does not worry him as much as it does others.

D   does not match the views of the general public.

 

Questions 18—22

Complete the summary using the list of words, A—H, below.

Write the correct letter, A—H, in boxes 18—22 on your answer sheet.

Studies on digital screen use

There have been many studies on digital screen use, showing some 18………………… trends. Psychologist Anne Mangen gave high-school students a short story to read, half using digital and half using print mediums. Her team then used a question-and-answer technique to find out how 19………………………. each group’s understanding of the plot was. The findings showed a clear pattern in the responses, with those who read screens finding the order  of information 20………………………..       to recall.

Studies by Ziming Liu show that students are tending to read 21…………………………. words and phrases in a text to save time. This approach, she says, give the reader a superficial understanding of the 22 ……………. content of material, leaving no time for thought.

A. fast B. isolated C. emotional D. worrying
E. many F. hard G. combined H. thorough

 

Questions 23—26 

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 2?

In boxes 23—26 on your answer sheet, write

 

YES              if the statement agrees with the views of the writer

NO                if the statement contradicts the views of the writer

NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

 

23. The medium we use to read can affect our choice of reading

24. Some age groups are more likely to lose their complex reading skills than

25. False information has become more widespread in today’s digital

26. We still have opportunities to rectify the problems that technology is

Nhận ưu đãi 3.000.000 VND cho bất kỳ khoá học nào tại ISE. Số lượng có hạn!

3. Đáp án và giải thích chi tiết

3.1 Câu 14 – 17 – Multiple Choice

Trong phần câu 14 – 17, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được đại ý trong các câu hỏi để đưa ra được lựa chọn đúng, thí sinh cần nắm rõ keywords và paraphrase của nó trong bài cũng như đại ý của các phần câu hỏi đặt ra.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
14. What is the writer’s main point in the first paragraph?

Dịch nghĩa:
Ý chính tác giả nhắc đến trong đoạn 1 là gì?
Unbeknown to most of us, an invisible, game-changing transformation links everyone in this picture: the neuronal circuit that underlies the brain’s ability to read is subtly, rapidly changing and this has implications for everyone from the pre-reading toddler to the expert adult.Đáp án: A
Keywords:
neuronal circuit, subtle

Giải thích:
Trong đoạn 1, tác giả đã cho biết mạch thần kinh nhấn mạnh việc đọc của con người đang nhanh chóng thay đổi. Nhưng mạch thần kinh này chỉ xảy ra ngầm (hidden).
15. What main point does Sherry Turkle make about innovation?

Dịch nghĩa:
Sherry Turkle có ý gì khi nhắc đến những sáng tạo?
In this hinge moment between print and digital cultures, society needs to confront what is diminishing in the expert reading circuit, what our children and older students are not developing, and what we can do about it.Đáp án: B
Keywords:
society, confront, diminishing = missing = not developing

Giải thích:
Sherry Turkle cho biết việc xã hội cần để tâm là đối mặt với những gì đang giảm trong mạch đọc và những gì con trẻ và học sinh không được phát triển.
16. What point is the writer making in the fourth paragraph?

Dịch nghĩa:
Ý chính trong đoạn 4 là gì?
We know from research that the reading circuit is not given to human beings through a genetic blueprint like vision or language; it needs an environment to develop. Further, it will adapt to that environment ’s requirements — from different writing systems to the characteristics of whatever medium is used. Đáp án: D
Keywords:
adapt to requirements

Giải thích:
Trong đoạn 4, mạch đọc của con người không phải được truyền theo gen, mà sẽ thay đổi theo môi trường và chúng sẽ thích ứng theo yêu cầu của môi trường.
17. According to Mark Edmundson, the attitude of college students

Dịch nghĩa:
Theo Mark Edmundson, thái độ của các sinh viên đại học….
English literature scholar and teacher Mark Edmundson describes how many college students actively avoid the classic literature of the 19th and 20th centuries in favour of something simpler as they no longer have the patience to read longer, denser, more difficult texts. Đáp án: B
Keywords:
avoid >< in favour of, simpler >< longer, denser, more difficult

Giải thích:
Trong bài, học giả Mark Edmundson cho thấy các sinh viên đại học không còn thích đọc văn chương từ TK 19-20 mà chỉ thích đọc những loại đơn giản hơn.

 

3.2. Câu 18 – 22 – Summary Completion

Trong phần câu 18 – 22, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được đoạn tóm tắt, và đặc biệt phải nắm được từ đồng nghĩa để có thể lựa chọn từ phù hợp cho chỗ trống.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
There have been many studies on digital screen use, showing some 18……………. trends.

Dịch nghĩa:
Các cuộc nghiên cứu về sử dụng màn hình điện tử cho thấy những xu hướng 18……………………
Multiple studies show that digital screen use may be causing a variety of troubling downstream effects on reading comprehension in older high school and college students. Đáp án: D (worrying)
Keywords:
troubling downstream effects = worrying

Giải thích:
Các nghiên cứu cho thấy việc đọc trên màn hình đã có những hệ quả đáng quan ngại đến quá trình đọc hiểu.
Her team then used a question-and-answer technique to find out how 19……………. each group's understanding of the plot was.

Dịch nghĩa:
Đội của cô ấy sử dụng kỹ thuật hỏi và trả lời để biết được hiểu biết của từng nhóm về nội dung 19………………… như thế nào.
Mangen’s group asked subjects questions about a short story whose plot had universal student appeal; half of the students read the story on a tablet, the other half in paperback.Đáp án: H (thorough)
Keywords:
subject questions, subject questions

Giải thích:
Trong nghiên cứu, Mangen đã thử thách các sinh viên về nội dung, để xem họ hiểu rõ (thorough) nội dung như thế nào.
The findings showed a clear pattern in the responses, with those who read screens finding the order of information 20…………….to recall.

Dịch nghĩa:
Những kết quả nghiên cứu cho thấy 1 khuôn mẫu trong các trả lời, những ai sử dụng màn hình điện tử sẽ thấy 20………… để nhớ lại thứ tự các thông tin.
Results indicated that students who read on print were superior in their comprehension to screen-reading peers, particularly in their ability to sequence detail and reconstruct the plot in chronological order.Đáp án: F (hard)
Keywords:
print => superior to digital

Giải thích:
Những người đọc trên giấy vượt trội hơn về đọc hiểu, đặc biệt là khả năng tái cấu trúc câu chuyện lai theo thứ tự thời gian.
=> Những người đọc trên màn hình không thể nhớ chính thác thứ tự thông tin.
Studies by Ziming Liu show that students are tending to read 21……………. words and phrases in a text to save time.

Dịch nghĩa:
Các nghiên cứu của Ziming Liu cho thấy các sinh viên có xu hướng đọc từ và các cụm 21…………… trong bài để tiết kiệm thời gian.
Ziming Liu from San Jose State University has conducted a series of studies which indicate that the ‘new norm’ in reading is skimming, involving word-spotting and browsing through the text.Đáp án: B (isolated)
Keywords:
word-spotting, skimming = isolated words

Giải thích:
Ziming Liu cho thấy các sinh viên có khuynh hướng mới là đọc nhanh và lựa chọn từ (word-spotting) để đọc lướt qua bài. => họ thích đọc từ và cụm từ đơn lẻ (isolated)
This approach, she says, give the reader a superficial understanding of the 22……………. content of material, leaving no time for thought.

Dịch nghĩa:
Hướng này, như cô ấy nói, cho người đọc hiểu hời hợt về 22………………… nội dung của tài liệu, và không có thời gian để suy nghĩ.
In other words, we don’t have time to grasp complexity, to understand another’s feelings, to perceive beauty, and to create thoughts of the reader’s own.Đáp án: C (emotional)
Keywords:
feelings = emotional

Giải thích:
Với cách đọc lướt, đọc nhanh, người đọc sẽ không thể hiểu được tình cảm nhân vật, không cảm nhận được nghệ thuật và tự có được những suy nghĩ riêng của bản thân.

3.3. Câu 23 – 26 – YES / NO / NOT GIVEN

Trong phần câu 23 – 26, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được ý kiến của người viết, cũng như phân biệt được thông tin nào có và không có trong bài.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
23. The medium we use to read can affect our choice of reading content.

Dịch nghĩa:
Phương tiện chúng ta dùng để đọc sẽ có ảnh hưởng đến việc chúng ta lựa chọn nội dung đọc.
It is about how we all have begun to read on various mediums and how that changes not only what we read, but also the purposes for which we read. Đáp án: YES
Keywords:
what we read = choice of reading content

Giải thích:
Bài đọc cho ta biết loại phương tiện sẽ thay đổi không chỉ những gì chúng ta muốn đọc mà cả mục đích chúng ta đọc.
24. Some age groups are more likely to lose their complex reading skills than others.

Dịch nghĩa:
Một vào nhóm tuổi sẽ bị ảnh hưởng về kỹ năng đọc phức tạp hơn là các nhóm tuổi khác.

Nor is it only about the young. The subtle atrophy of critical analysis and empathy affects us all equally.Đáp án: NO
Keywords:
affect us equally

Giải thích:
Ảnh hưởng này không chỉ có người nhỏ tuổi, mà tất cả mọi người đều sẽ bị ảnh hưởng như nhau.
25. False information has become more widespread in today's digital era.


Dịch nghĩa:
Thông tin sai lệch đã được lan truyền rộng rãi trên mạng trong thời đại kỹ thuật số.
It incentivizes a retreat to the most familiar stores of unchecked information, which require and receive no analysis, leaving us susceptible to false information and irrational ideas.Đáp án: NOT GIVEN
Keywords:
susceptible

Giải thích:
Trong bài chĩ cho ta biết phương pháp này khiến chúng ta không muốn kiểm tra lại thông tin, khiến cho chúng ta nhạy cảm với thông tin sai lệch, chứ không nhắc đến việc thông tin sai lệch tràn lan.

26. We still have opportunities to rectify the problems that technology is presenting.

Dịch nghĩa:
Chúng ta vẫn còn cơ hội khắc phục những vấn đề mà công nghệ đem lại.
If we work to understand exactly what we will lose, alongside the extraordinary new capacities that the digital world has brought us, there is as much reason for excitement as cautionĐáp án: YES
Keywords:
understand, excitement, caution

Giải thích:
Tác giả cho thấy nếu chúng ta biết được chính xác chúng ta sẽ mất gì, chúng ta có thể cảm nhận được cả sự thích thú cũng như phòng bị thế giới kỹ thuật số.

 

TỔNG KẾT VỀ CAMBRIDGE IELTS 16 TEST 4 READING PASSAGE 2

Vậy là chúng ta đã cùng nhau đi qua những câu hỏi tuy không quá khó nhưng cũng có thể dễ dàng đánh lừa thí sinh. Bài đọc này được ISE đánh giá là vừa sức với các bạn thi IELTS do chủ đề không quá hàn lâm và từ vựng cũng không quá cao cấp. Vì vậy, việc đạt được điểm tối đa ở bài đọc Cambridge IELTS 16 Test 4 Reading Passage 2 là hoàn toàn có thể nếu bạn có một chiến thuật làm bài hợp lý. Các thí sinh cũng có thể mua sách Cambridge IELTS 16 để tham khảo và tự thực hành các bài tại nhà nhé.

 

Bạn có thể liên hệ ISE để đăng ký tư vấn lộ trình học IELTS phù hợp tại:

Chi nhánh 1: 02 Nguyễn Huy Lượng, Phường 14, Quận Bình Thạnh, TP.HCM

Chi nhánh 2: 393 Điện Biên Phủ, Phường 4, Quận 3, TP.HCM

Chi Nhánh 3: 15 Hoàng Trọng Mậu, Phường Tân Hưng, quận 7, TP.HCM

Hotline:

(+84) 898 898 646

Facebook: facebook.com/iseistudyenglish

Website: https://ise.edu.vn/lien-he/#content-kh

ĐÁNH GIÁ BÀI VIẾT

Tin tức khác

Tháng Mười Một 17, 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023 có lẽ là điều mà tất cả các thí sinh đang có dự định tham gia cuộc thi IELTS. Hãy cùng ISE – I Study English tìm hiểu về kỳ thi IELTS này, đặc biệt là về Địa điểm, Lệ phí thi, và Thời […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng Mười Một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 1 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]