Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Tháng bảy 31, 2023

Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé!

 1. Phần thi Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2 là gì?

1.1. Thông tin bộ sách Cambridge IELTS 17

Cambridge IELTS là một bộ sách được xuất bản bởi Cambridge với mục đích luyện đề thi IELTS và được ra mắt vào tháng 5 hàng năm.

Các đề từ Cambridge IELTS nhìn chung bám khá sát với đề thi thực tế và đã được thí sinh trên toàn thế giới thêm vào danh sách các bộ đề luyện thi IELTS uy tín.

Nội dung sách bao gồm các phần thi của cả 4 kỹ năng trong bài thi IELTS Academic bao gồm: Reading, Listening, Speaking và Writing.

Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2

1.2. Tổng quan Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2

Bài đọc Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2 có tên là “A second attempt at domesticating tomato.” Trong bài, người đọc sẽ được tìm hiểu về quá trình thuần chủng giống cà chua. Tác giả cho ta biết những thông tin về 3 nhóm nghiên cứu, những điều họ đã thay đổi trong bộ gen của cà chua để có được những loài giống mới có thể sống trong những môi trường đặc biệt. Trong đoạn kết, tác giả còn cho biết những định hướng mà các nhóm khoa học này đang hướng đến.

Phần Passage 2 sẽ bao gồm 13 câu hỏi từ câu 14 đến 26 của phần Reading Test 1.

 2. Bài đọc và đề bài Cambridge IELTS 17 Test 2 Reading Passage 2

READING PASSAGE 2

You should spend about 20 minutes Questions 1—13, which are based on Reading Passage 2 below.

A second attempt at domesticating the tomato

A. (Q 17) It took at least 3,000 years for humans to learn how to domesticate the wild tomato and cultivate it for Now two separate teams in Brazil and China have done it all over again in less than three years. And they have done it better in some ways, as the re-domesticated tomatoes are more nutritious than the ones we eat at present.

This approach relies on the revolutionary CRISPR genome editing technique, in which changes are deliberately made to the DNA of a living cell, allowing genetic material to be added, removed or altered. The technique could not only improve existing crops, but could also be used to turn thousands of wild plants into useful and appealing foods. In fact, a third team in the US has already begun to do this with a relative of the tomato called the groundcherry.

This fast-track domestication could help make the world’s food supply healthier and far more resistant to diseases, such as the rust fungus devastating wheat crops.

(Q 23) ‘This could transform what we eat,’ says Jorg Kudla at the University of Munster in Germany, a member of the Brazilian team. ‘There are 50,000 edible plants in the world, but 90 percent of our energy comes from just 15 crops.’

‘We can now mimic the known domestication course of major crops like rice, maize, sorghum or others,’ says Caixia Gao of the Chinese Academy of Sciences in Beijing. ‘Then we might try to domesticate plants that have never been domesticated.’

B. Wild tomatoes, which are native to the Andes region in South America, produce pea-sized fruits. Over many generations, peoples such as the Aztecs and Incas transformed the plant by selecting and breeding plants with mutations* in their genetic structure, which resulted in desirable traits such as larger

(Q 15) But every time a single plant with a mutation is taken from a larger population for breeding, much genetic diversity is lost. And sometimes the desirable mutations come with less desirable traits. (Q 24) For instance, the tomato strains grown for supermarkets have lost much of their flavour.

By comparing the genomes of modern plants to those of their wild relatives, biologists have been working out what genetic changes occurred as plants were domesticated. The teams in Brazil and China have now used this knowledge to reintroduce these changes from scratch while maintaining or even enhancing the desirable traits of wild strains.

C. Kudla’s team made six changes altogether. (Q 25) For instance, they tripled the size of fruit by editing a gene called FRUIT WEIGHT, and increased the number of tomatoes per truss by editing another called

While the historical domestication of tomatoes reduced levels of the red pigment lycopene – thought to have potential health benefits – the team in Brazil managed to boost it instead. The wild tomato has twice as much lycopene as cultivated ones; the newly domesticated one has five times as much.

(Q 18) ‘They are quite tasty,’ says Kudla. ‘A little bit strong. And very aromatic.’

The team in China re-domesticated several strains of wild tomatoes with desirable traits lost in domesticated tomatoes. (Q 14) In this way they managed to create a strain resistant to a common disease called bacterial spot race, which can devastate yields. (Q 26) They also created another strain that is more salt tolerant – and has higher levels of vitamin C.

D. Meanwhile, Joyce Van Eck at the Boyce Thompson Institute in New York state decided to use the same approach to domesticate the groundcherry or goldenberry (Physalis pruinosa) for the first time. This fruit looks similar to the closely related Cape gooseberry (Physalis peruviana).

Groundcherries are already sold to a limited extent in the US but they are hard to produce because the plant has a sprawling growth habit and the small fruits fall off the branches when ripe. Van Eck’s team has edited the plants to increase fruit size, make their growth more compact and to stop fruits dropping. (Q 22) ‘There’s potential for this to be a commercial crop,’ says Van Eck. But she adds that taking the work further would be expensive because of the need to pay for a licence for the CRISPR technology and get regulatory approval.

E. (Q 20) This approach could boost the use of many obscure plants, says Jonathan Jones of the Sainsbury Lab in the UK. But it will be hard for new foods to grow so popular with farmers and consumers that they become new staple crops, he

(Q 16) The three teams already have their eye on other plants that could be ‘catapulted into the mainstream’, including foxtail, oat-grass and cowpea. (Q 19) By choosing wild plants that are drought or heat tolerant, says Gao, we could create crops that will thrive even as the planet warms.

(Q 21) But Kudla didn’t want to reveal which species were in his team’s sights, because CRISPR has made the process so easy. ‘Any one with the right skills could go to their lab and do this.’

Questions 14–18

Reading Passage 2 has five sections, A–E. Which section contains the following information?

Write the correct letter, A–E, in boxes 14–18 on your answer sheet.

NB You may use any letter more than once.

14. a reference to a type of tomato that can resist a dangerous infection

15. an explanation of how problems can arise from focusing only on a certain type of tomato plant

16. a number of examples of plants that are not cultivated at present but could be useful as food sources

17. a comparison between the early domestication of the tomato and more recent research

18. a personal reaction to the flavour of a tomato that has been genetically edited

Questions 19–23

Look at the following statements (Questions 19–23) and the list of researchers below. Match each statement with the correct researcher, A–D.

Write the correct letter, A–D, in boxes 19–23 on your answer sheet.

NB You may use any letter more than once.

19. Domestication of certain plants could allow them to adapt to future environmental challenges.

20. The idea of growing and eating unusual plants may not be accepted on a large scale.

21. It is not advisable for the future direction of certain research to be made public.

22. Present efforts to domesticate one wild fruit are limited by the costs involved.

23. Humans only make use of a small proportion of the plant food available on Earth.

List of researchers

  1. Jorg Kudla
  2. Caixia Gao
  3. Joyce Van Eck
  4. Jonathan Jones

 

Questions 24–26

Complete the sentences below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer. Write your answers in boxes 24–26 on your answer sheet.

24. An undesirable trait such as loss of …………… may be caused by a mutation in a tomato gene.

25. By modifying one gene in a tomato plant, researchers made the tomato three times its original …………….

26. A type of tomato which was not badly affected by ……………, and was rich in vitamin C, was produced by a team of researchers in China.

 

Nhận ưu đãi 3.000.000 VND cho bất kỳ khoá học nào tại ISE. Số lượng có hạn!

3. Đáp án và giải thích chi tiết

3.1. Câu 14 – 18 – Matching Information

Trong phần câu 14 – 18, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được đại ý trong các câu hỏi để đưa ra được lựa chọn đúng. Thí sinh cần chú ý đến những thông tin chi tiết trong các đoạn, tập trung vào các từ khoá, ví dụ, tên tuổi để dễ dàng kiếm được đáp án.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
14. a reference to a type of tomato that can resist a dangerous infection.

Dịch nghĩa:
Đoạn nhắc đến một loại cà chua có thể chống loại nhiễm khuẩn nguy hiểm.

In this way they managed to create a strain resistant to a common disease called bacterial spot race, which can devastate yields.

Đáp án: C
Keywords: strain resistant, common disease, bacterial spot race

Giải thích:

Trong đoạn, tác giả cho biết các nhà nghiên cứu có thể tạo ra được loại chống khuẩn đặc biệt là bệnh nhiễm khuẩn đốm đen trên cà chua.

15. an explanation of how problems can arise from focusing only on a certain type of tomato plant.

Dịch nghĩa:
Một giải thích tại sao nhiều vấn đề xảy ra khi chỉ tập trung vào một loại cây cà chua.

But every time a single plant with a mutation is taken from a larger population for breeding, much genetic diversity is lost. And sometimes the desirable mutations come with less desirable traits.

Đáp án: B
Keywords: genetic diversity is lost, less desirable traits

Giải thích:

Đoạn này cho biết khi biến đổi gen trong cùng 1 loài, thì đa dạng di truyền sẽ biến mất, và đôi khi những đột biến tốt sẽ bị thay thế bằng những đặc tính không còn được ưa chuộng.

16. a number of examples of plants that are not cultivated at present but could be useful as food sources

Dịch nghĩa:
Một số những ví dụ về các loại thực vật hiện chưa được trồng nhưng có thể hữu dụng như là nguồn thức ăn.

…, including foxtail, oat-grass and cowpea. By choosing wild plants that are drought or heat tolerant, says Gao, we could create crops that will thrive even as the planet warms.

Đáp án: E
Keywords: have their eyes on, create crops even as planet warms

Giải thích:

Hiện tại 3 nhóm nhà nghiên cứu đang hướng đến các loại cây như cỏ đuôi chuồn, cỏ yến mạch và đậu đũa. Và Gao cho biết họ có thể trồng trọt mùa vụ ngay cả khi trái đất đang ấm lên => dự trữ nguồn lương thực.

17. a comparison between the early domestication of the tomato and more recent research

Dịch nghĩa:
Sự so sánh giữa sự thuần chủng cà chua từ ban đầu và những nghiên cứu gần đây.

It took at least 3,000 years for humans to learn how to domesticate the wild tomato and cultivate it for food. Now two separate teams in Brazil and China have done it all over again in less than three years.

Đáp án: A
Keywords: before: 3,000 years to domesticate, now: in less than 3 years.

Giải thích:

Trong đoạn đầu tiên của bài, tác giả cho biết người xưa đã phải dành gần 3000 năm để thuần chủng cà chua, và các nhà khoa học hiện tại có thể làm trong 3 năm.

18. a personal reaction to the flavour of a tomato that has been genetically edited

Dịch nghĩa:
Cảm nhận cá nhận về hương vị của một loài cà chua được biến đổi gene.

‘They are quite tasty,’ says Kudla. ‘A little bit strong. And very aromatic.’Đáp án: D
Keywords: tasty, strong, aromatic

Giải thích:

Trong đoạn D, Kulda cho biết rằng anh thấy loại cà chua đột biết gen khá là ngon, mạnh và mùi thơm.

 

3.2. Câu 19 – 23 – Matching Information

Trong phần câu 19 – 23, bài thi yêu cầu thí sinh cần hiểu được đại ý trong các câu hỏi để đưa ra được lựa chọn đúng. Thí sinh cần chú ý đến những thông tin chi tiết trong các đoạn, tập trung vào các từ khoá, ví dụ, tên tuổi để dễ dàng kiếm được đáp án.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
19. Domestication of certain plants could allow them to adapt to future environmental challenges.

Dịch nghĩa:
Thuần chủng loại nhất định sẽ khiến chúng có thể thích nghi với những điều kiện môi trường sống.

By choosing wild plants that are drought or heat tolerant, says Gao, we could create crops that will thrive even as the planet warms.

Đáp án: B. Caixia Gao
Keywords: drought or heat tolerant = adapt to environmental challenges

Giải thích:

Theo Gao, anh cho biết nếu chọn những loài ngoài tự nhiên có thể chịu hạn hay nắng, họ có thể tạo ra nhiều mùa vụ dù khi trái đất nóng lên.

20. The idea of growing and eating unusual plants may not be accepted on a large scale.

Dịch nghĩa:
Ý tưởng trồng và ăn những loại cây không thông dụng có thể không được chấp nhận rộng rãi.

This approach could boost the use of many obscure plants, says Jonathan Jones of the Sainsbury Lab in the UK. But it will be hard for new foods to grow so popular with farmers and consumers that they become new staple crops, he thinks.

Đáp án: D. Jonathan Jones
Keywords: hard to be popular or become new staple crops

Giải thích:

Theo Jonathan Jones, có thể ý tưởng này sẽ khó có thể trở thành loài phổ biến để trở thành loài cây chính cho nông dân và người tiêu thụ.

21. It is not advisable for the future direction of certain research to be made public.

Dịch nghĩa:
Không nên công bố những định hướng tương lai trong nghiên cứu.

But Kudla didn’t want to reveal which species were in his team’s sights, because CRISPR has made the process so easy. ‘Any one with the right skills could go to their lab and do this.’

Đáp án: A. Jorg Kudla
Keywords: reveal, in his team’s sights.

Giải thích:

Theo Kuldla, ông cho rằng không cần thiết phải tiết lộ những loại nào nhóm của ông đang hướng đến.
22. Present efforts to domesticate one wild fruit are limited by the costs involved.

Dịch nghĩa:
Những cố gắng hiện tại để thuần chủng một loại trái cây khó kiếm vì giá cao.
‘There’s potential for this to be a commercial crop,’ says Van Eck. But she adds that taking the work further would be expensive because of the need to pay for a licence for the CRISPR technology and get regulatory approval.

Đáp án: C. Joyce Van Eck
Keywords: expensive, lience, approval

Giải thích:

Theo Joyce Van Eck, những việc phát triển tiếp theo sẽ gặp khó khan vì cần chi trả đắt đỏ cho giấy phép công nghệ CRISPR và được chấp thuận.

23. Humans only make use of a small proportion of the plant food available on Earth.

Dịch nghĩa:
Con người chỉ mới tận dụng một số ít các loại thực phẩm có trên trái đất.
‘This could transform what we eat,’ says Jorg Kudla at the University of Munster in Germany, a member of the Brazilian team. ‘There are 50,000 edible plants in the world, but 90 percent of our energy comes from just 15 crops.’

Đáp án: A. Jorg Kudla
Keywords: 50000 edible plants, 90% from just 15 crops.

Giải thích:

Theo Jorg Kudla, có hơn 50000 loài thực phẩn ăn được, nhưng 90% năng lượng con người có chỉ đến từ 15 loại mùa vụ.

 

3.3. Câu 24 – 26 – Sentence Completion

Trong phần câu 24 – 26, bài thi yêu cầu thí sinh nắm được các từ khoá và tìm đúng được đoạn chứa thông tin. Ngoài ra, thí sinh cần vận dụng kỹ năng paraphrase để có thể tìm đúng từ để điền vào chỗ trống.

Câu hỏi + dịch nghĩaVị tríĐáp án + Giải thích
24. An undesirable trait such as loss of …………… may be caused by a mutation in a tomato gene.

Dịch nghĩa:
Những gen không tốt ví dụ như ………… có thể do đột biến ở một loại gen ở cà chua.

And sometimes the desirable mutations come with less desirable traits. For instance, the tomato strains grown for supermarkets have lost much of their flavour.Đáp án: flavour
Keywords: strains, lost

Giải thích:

Một trong những đặc tính của cà chua trồng để cung cấp cho các siêu thị đã làm mất đi vị của chúng.

25. By modifying one gene in a tomato plant, researchers made the tomato three times its original ……………

Dịch nghĩa:
Bằng cách biến đổi gen ở một giống cà, các nhà nghiên cứu khiến cho ……… của cà chua gấp 3 lần.

Kudla’s team made six changes altogether. For instance, they tripled the size of fruit by editing a gene called FRUIT WEIGHT, and increased the number of tomatoes per truss by editing another called MULTIFLORA.

Đáp án: size
Keywords: tripled = three times

Giải thích:

Nhóm của Kudla đã thay đổi 6 thứ ví dụ như nhân 3 lần kích cỡ của cà chua bằng cách thay đổi 1 gen là TRỌNG LƯỢNG TRÁI CÂY.

26. A type of tomato which was not badly affected by ……………, and was rich in vitamin C, was produced by a team of researchers in China.

Dịch nghĩa:
Một loại cà chua không bị ảnh hưởng nhiều vì …………, có nhiều vitamin C và được tạo ra bởi nhóm nghiên cứu ở Trung Quốc.

The team in China re-domesticated several strains of wild tomatoes with desirable traits lost in domesticated tomatoes. …. They also created another strain that is more salt tolerant – and has higher levels of vitamin C.

Đáp án: salt
Keywords: China, tolerant = not baly affected, vitamin C

Giải thích:

Nhóm nghiên cứu tại Trung Quốc đã tái thuần chủng vài đặc điểm của cà chua dại, và một số đặc điểm họ thu hoạch được là chịu được muối, và giàu dưỡng chất vitamin C

TỔNG KẾT VỀ CAMBRIDGE IELTS 17 TEST 2 READING PASSAGE 2

Vậy là chúng ta đã cùng nhau đi qua những câu hỏi tuy không quá khó nhưng cũng có thể dễ dàng đánh lừa thí sinh. Bài đọc này được ISE đánh giá là vừa sức với các bạn thi IELTS do chủ đề không quá hàn lâm và từ vựng cũng không quá cao cấp. Vì vậy, việc đạt được điểm tối đa ở bài đọc Cambridge IELTS 17 Test 1 Reading Passage 2 là hoàn toàn có thể nếu bạn có một chiến thuật làm bài hợp lý. Các thí sinh cũng có thể mua sách Cambridge IELTS 16 để tham khảo và tự thực hành các bài tại nhà nhé.

 

Bạn có thể liên hệ ISE để đăng ký tư vấn lộ trình học IELTS phù hợp tại:

Chi nhánh 1: 02 Nguyễn Huy Lượng, Phường 14, Quận Bình Thạnh, TP.HCM

Chi nhánh 2: 393 Điện Biên Phủ, Phường 4, Quận 3, TP.HCM

Chi Nhánh 3: 15 Hoàng Trọng Mậu, Phường Tân Hưng, quận 7, TP.HCM

Hotline:

(+84) 898 898 646

Facebook: facebook.com/iseistudyenglish

Website: https://ise.edu.vn/lien-he/#content-kh

ĐÁNH GIÁ BÀI VIẾT

Tin tức khác

Tháng mười 4, 2024

Writing Task 2 Topic Public Transport

Writing Task 2 Topic Public Transport là một trong những chủ đề thường gặp trong bài thi IELTS WRITING TASK 2. Vì vậy, bài viết này sẽ cung cấp từ vựng và cụm từ thường sử dụng trong chủ đề Public Transport kèm theo bài mẫu để giúp người học có thể tham khảo. 1.Phân […]

Tháng mười một 17, 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023

Lệ phí thi IELTS tại BC & IDP mới nhất năm 2023 có lẽ là điều mà tất cả các thí sinh đang có dự định tham gia cuộc thi IELTS. Hãy cùng ISE – I Study English tìm hiểu về kỳ thi IELTS này, đặc biệt là về Địa điểm, Lệ phí thi, và Thời […]

Tháng mười một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 3 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]

Tháng mười một 6, 2023

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 – Đáp án và giải thích chi tiết

Cambridge IELTS 18 Test 4 Reading Passage 2 là một bài tập không quá khó nhưng vẫn đủ thử thách để luyện tập cho phần thi IELTS Reading. Để cùng vận dụng hết những từ vựng mà bài có thì hãy cùng ISE giải đề và phân tích đáp án nhé! 1. Phần thi là […]